Zpět na titulní stranu - VOJTa Herout

+420 774 376 880
vojtaherout@gmail.com
Tip pro návštěvníky:

věděli jste, že většinu ze zde vystavených fotografií můžete zakoupit, a už jako umělecké dílo v rámu nebo jako licenci k užívání v jakékoliv podobě?

Karneval v Benátkách 2014 - pohledem fotografa
Středa, 12. března 2014

Loňská návštěva benátského karnevalu ve mně zanechala nesmazatelnou stopu. A to i přesto, že davy lidí opravdu nemám rád. Jenže v době karnevalu to prostě bez většího množství turistů nejde - vlastně by to ani nebylo ono.
Karneval v Benátkách 2014
Krásný barevný kontrast samotné masky a pozadí, tvořeného mořskou hladinou
Nikon D4 + Nikkor 70-200/4 AF-S ED VR, čas 1/100 s, clona 4.0, ISO 1000
Cesta na karneval
Pokud se do Benátek za maskami chystáte, je dobré si rozmyslet, jak dlouho tam chcete strávit a také je dobré přemýšlet nad tím dost dopředu.
Ubytování totiž po dobu konání karnevalu není z nejlevnějších. Většina hotelů nasadí ceny odpovídající přílivu karnevaluchtivých turistických hord. Jeden průzkum na toto téma (CheapHotels.org z roku 2012, článek o něm naleznete například zde) ukázal, že někteří poskytovatelé se nebojí ceny navýšit i o více než 200%.
Navíc těsně před akcí už téměř není možné sehnat pokoj ani za nerozumný peníz.
Když ale svoji cestu naplánujete včas, neměl by být s ubytováním takový problém.
A nebo se můžete rozhodnout pro jednodenní návštěvu a problémům s bydlením v přeplněném městě se tak vyhnout úplně - což byla cesta, pro kterou jsem se rozhodl já.
Karneval v Benátkách 2014
Maska šaška patří mezi ty tradiční už po staletí
Nikon D4 + Nikkor 85/1.8 AF, čas 1/6400 s, clona 1.8, ISO 800
Zájezd za focením masek
Do Benátek se můžete dostat různými způsoby - autem, vlakem, letadlem,... já jsem zvolil autobusový zájezd. Ovšem ne takový ten masový, který nabízejí různé (nejmenované, protože těm reklamu dělat nehodlám) slevové servery, ale speciální, který je plánován s ohledem na fotografy a počítá s jejich mnohdy zvláštními přáními a potřebami.
Zájezd každoročně pořádá PhotoArt (a věřte, že se nejedná o žádné placené PR - pokud jsem totiž s nějakým produktem či službou spokojený, rád ho šířím dál i z vlastní vůle) a je připraven tak, že v pátek večer nasednete v Praze do autobusu, který vás brzy ráno „vyplivne” na parkovišti v Benátkách. Časově je vše „fotograficky” rozplánováno, takže je možné fotografovat ještě před východem slunce a účastníci nepřijdou o tu nejkrásnější část dne, kdy je turistů v ulicích ještě málo, ale už se všude hemží masky. Po celodenním focení nasednete pozdě večer zase zpátky do autobusu a v neděli dopoledne už zase vystupujete v Praze.
Když jsem se loni vrátil domů, seděl jsem u počítače, stahoval fotky a přemýšlel, jestli se mi to celé jen nezdálo. Vždyť asi jen před 40 hodinami jsem zavíral dveře bytu a teď už jsem zpátky. V hlavě se mi celá sobota slila do jediné barevné šmouhy, z níž teprve později začaly vyskakovat jednotlivé zážitky.
A právě tahle jednoduchost a intenzita prožitku byly důvodem, proč jsem stejné pojetí zvolil pro letošní cestu.
Karneval v Benátkách 2014
Zaostřeno na fotografa v odrazu (pravda, v tomto webovém rozlišení to skoro ani není znát, na tisku A4 je to jiné)
Nikon D4 + Nikkor 14-24/2.8 AF-S G ED, čas 1/5000 s, clona 2.8, ISO 800
Počasí
Loni se návštěva z pohledu počasí celkem vydařila - sice jsme si museli nechat zajít chuť na ranní sluníčko, protože nad horizontem seděla duchna oblačnosti, ale přes den bylo příjemně bez deště a večer zalil nábřeží s maskami zlatý sluneční svit.
To letos to podle předpovědi vypadalo hůř. Už týden dopředu v dlouhodobých výhledech na všech serverech o počasí, které sleduji, visel mráček s kapkami, doplněný o slovní spojení „heavy rain” (překlad pro neangličtináře - silný déšť).
Ze začátku jsem se utěšoval, že se buď počasí umoudří nebo meteorologové přesunou tuhle nepříjemnou předpověď alespoň o den blíž či dál (před i po sobotě totiž hlásili relativně pohodové nedeštivé počasí). Ale jak se termín blížil a nad sobotou pořád visel ten těžký šedý předpovědní mrak, změnil jsem strategii a místo utěšování začal horečně přemýšlet, co budu v Benátkách dělat, když skutečně bude celý den hodně pršet.
Musím říct, že takhle od počítače se to dobře plánuje. Ostatně když na člověka v dané chvíli neprší, všechno se zdá jaksi snadnější a růžovější.
Karneval v Benátkách 2014
Když se v Benátkách žení čerti...
Zajímavé je, že zatímco masky zmizely téměř do poslední, lidí v ulicích neubylo. Jen oblékli pláštěnky a (zvláště v těch užších uličkách) započali šermovačku deštníky
Nikon D4 + Nikkor 24-70/2.8 G ED, čas 1/320 s, clona 8, ISO 800
Ale položme si základní otázku:
Co dělá fotograf když v Benátkách prší?
a) mokne
b) sedí v hospodě u sklenky něčeho dobrého
Já z mnoha důvodů zvolil variantu a), i když je pravdou, že jsem ji úspěšně s „béčkem” kombinoval. Ono sedět v hospodě člověk může i v Čechách. A moknout vlastně taky...
Karneval v Benátkách 2014
Zrcátko, oblíbená proprieta u masek (i fotografů). Většina z kostýmovaných účastníků jej postupně natáčí tak, aby šanci nafotit si odraz dostali všichni kolemstojící fotografující. Pokud ale nechcete být umláceni teleobjektivy, focení takovýmhle extrémně širokým ohniskem provádějte brzy ráno, kdy kolem každé masky ještě není hrozen fotografů
Nikon D4 + Nikkor 14-24/2.8 AF-S G ED, čas 1/1000 s, clona 2.8, ISO 1000
Krásné benátské dopoledne
Nicméně začněme od začátku.
Na cestu jsem se letos připravil mnohem důkladněji než loni. Ono jedna noc v autobusu, potom celodenní pobíhání po městě, které se často podobá spíš jedné velké frontě na banány, a pak ještě další noc v autobusu, to je kombinace z hlediska únavy téměř vražedná. Do autobusu jsem proto zabalil pohodlné noční oblečení, deku a takový ten zahnutý polštářek za krk, takže se mi podařilo většinu cesty úspěšně zaspat.
Na parkoviště na kraji Benátek (téměř jediné místo, kde v Benátkách potkáte jiný dopravní prostředek než loď) jsme dorazili po půl šesté. Na nic jsem nečekal (to je jedna z mála výhod, když na takovou akci jede člověk sám za sebe) a vyrazil rychlým krokem k náměstí sv.Marka. Od Tronchetta, kde parkují autobusy, je to asi 4,5 kilometru. Když tedy nezabloudíte...
Naštěstí je cesta křivolakými uličkami dobře značená a zrovna na San Marco najdete šipky na každém druhém rohu. Zajímavé je, že zatím pokaždé jsem se ráno na náměstí vynořil z jiné strany. A to počítám kromě dvou karnevalových návštěv i jeden delší pobyt v lednu 2011. Když jsem se díval později do mapy, zjistil jsem, že tam ústí uličky zhruba ze šesti směrů. Polovinu už jsem vyčerpal, další tři mám tedy ještě do zálohy.
Oproti předpovědi z nebe naštěstí nic nepadalo, naopak „masky” byly už na místě. Snažil jsem se využít jak chvíli, kdy bylo před východem slunce ještě trochu temno, tak tu, kdy po východu slunce prorazilo mraky nad horizontem a asi na půl hodiny krásně zasvítilo.
Karneval v Benátkách 2014
Modro-zlatá kombinace kostýmů krásně ladí se zlatým světlem, vpuštěným do modré laguny
Nikon D4 + Nikkor 85/1.8 AF, čas 1/1000 s, clona 4.0, ISO 800
Být na místě brzy ráno je pro fotografa rozhodující. Poměr lidí s foťáky (záměrně neříkám fotografů) vůči maskám je sice hned od začátku ve prospěch fotografujících, ale po ránu ještě není tak výrazný a občas máte tedy možnost s maskou komunikovat a v závislosti na svých jazykových schopnostech ji třeba i přesvědčit k realizování nějakého vlastního fotografického záměru.
Zajímavé je, že italština zdaleka není jediným jazykem, který vám zpod masky odpovídá. Letos na moje anglické pokusy masky odpovídaly německy, francouzsky, ale třeba i valonsky.
Karneval v Benátkách 2014
Kristina byla jednou „nositelek masky”, která fotografy více dirigovala. Když pochopila, jaký je při focení můj záměr, sama zastavila další fotografku, která mne neviděla a chtěla mi vlézt do záběru.
Nikon D4 + Nikkor 85/1.8 AF, čas 1/8000 s, clona 2.5, ISO 800
Kostýmovaní účastníci karnevalu se v uličkách i po náměstí pohybují buď jednotlivě, ve dvojicích nebo maximálně ve trojicích. Fotografům ochotně pózují a tu a tam těm aktivnějším fotícím dají i vizitku, speciálně připravenou pro karneval tak, aby se dostali ke „svým” fotografiím.
Když mi začalo připadat, že moje fotky masek jsou si podobné jako vejce vejci, rozhodl jsem se změnit fotografické téma a vyrazil na místní tržiště, které je hned kousek za nejznámějším benátským mostem Ponte Rialto.
Při každé jeho návštěvě svádím tuhý vnitřní boj na téma jak nevykoupit celou tržnici. V části, kde se prodávají ryby se většinou ještě udržím. Jednak ryby celkem nerad (i když musím uznat, že při pohledu na čerstvé tuňákové steaky se sbíhají sliny i mně) a jednak nevím, co bych s nakoupenou rybou udělal - celý den ji nosit ve fotobatohu nemá smysl, navíc potom by musela ještě přežít 11 hodin v autobusu. Zato v části druhé, kde se prodává ovoce a zelenina, se prostě neudržím nikdy. Buď si koupím něco šťavnatého ovoce jen tak do ruky, nebo alespoň kousek něčeho trvanlivějšího jako „suvenýr” (a nebo obojí).
Karneval v Benátkách 2014
Kéž bychom takový trh měli i v dostupné vzdálenosti u nás!
Nikon D4 + Nikkor 70-200/4 AF-S ED VR, čas 1/100 s, clona 4.0, ISO 400
Tento způsob karnevalu, zdá se mi poněkud nešťastným...
Až doteď to z mého povídání může vypadat, že i letošní návštěva Benátek byla jen a jen idylická. To proto, že nedeštivé počasí zůstalo ještě asi do jedenácti dopoledne. Pak už to mraky nevydržely a na mne i ostatní turisty začaly dopadat první dešťové kapky.
Když déšť trochu zesílil, zvolil jsem taktický ústup a v jedné z mnoha kavárniček si dal opožděnou snídani. Z okna jsem pozoroval, jak se kolem mne míhají lidé v pláštěnkách, s deštníky a nebo bez deštníků se zplihlými vlasy. Jenže jak dlouho můžete srkat jedno malé capuccino...
Za nějakých 20 minut jsem opustil útulné prostředí kavárny a vydal se zpět ke svatému Markovi. Zajímalo mne, jestli tam najdu ještě nějaké masky, nebo jestli už se všechny schovaly. Našel jsem ale náměstí ze tří čtvrtin zaplavené vodou a dav lidí, který se na úzké kose sucha posouval oběma směry. S výrazem člověka, který ví, že jeho trekovým botám voda nevadí, jsem se vrhl do „louže”.
Pravda, obecně voda mým botám nevadí, ale jakmile překročí hladina určitou míru, může být obuv sebeméně propustná, a stejně to není nic platné. Tou mírou bylo asi 15 centimetrů hloubky na posledním kroku před schůdkem u Dóžecího paláce. Vyskočil jsem na schod a rozhlížel se po davu, který se sice tísnil na malém prostoru, ale na rozdíl ode mne měl v botách sucho.
Chvíli jsem z bezpečí fotil okolo proudící dav, pak jsem vylil z boty vodu, která se ještě nestihla vsáknout do ponožky a odevzdaně vyrazil dál.
Karneval v Benátkách 2014
V Benátkách prodávají i praktický doplněk, který využijete v dobách záplav. Jsou to vlastně takové igelitové boty na boty. Já osobně jsem je nezkusil, protože poté, co se mi voda do boty přelila vrchem, už to stejně nemělo smysl. Ale viděl jsem je kolem prodávat od 5 do 10 €
Nikon D4 + Nikkor 70-200/4 AF-S ED VR, čas 1/400 s, clona 4.0, ISO 800
Čekalo mne zhruba 10 hodin procházení se po městě - s mokrou botou a v dešti. První problém jsem relativně rychle vyřešil tím, že jsem si po obědě v restauraci oblékl suché rezervní ponožky, s druhým to bylo horší. Déšť neustával. Naopak se zdálo, že sílí - s chvilkovými přestávkami podobnými nádechům.
Odpoledne jsem tak strávil bloumáním v dešti. Zjistil jsem, že mám v mapce ve svém turistickém průvodci už od první návštěvy Benátek zakroužkovaných několik míst, kde podle všeho mělo být něco zajímavého, a vydal jsem se je navštívit. Zpod kapuce bundy, kterou jsem si v očekávání deště pořídil jen několik hodin před odjezdem, jsem viděl tak trochu ořezaný svět. Snažil jsem se držet fotoaparát co nejvíce v suchu a po každém focení jej ukládal zpátky do batohu.
Karneval v Benátkách 2014
Přibližná trasa mého „trajdání” Benátkami. Stejně jako loni, i letos je odhadovaná čistá trasa (jen delší úseky, bez popobíhání od masky k masce) cca 18km. S batohem plným fototechniky už je to pořádná porce.
Pro příští rok bych rád vymyslel způsob, jakým udržet mobil při životě po celých 16 hodin, které na karnevalu za 1 den vždy strávím, abych mohl využít nějakou z aplikací pro trackování pohybu a měl tak mapku přesnější.
Večer mne potom čekala cesta zpátky na parkoviště autobusů. Vyšel jsem radši s předstihem, abych se případně mohl občas schovat před deštěm někam na sklenku vína, ale nakonec jsem takovou osušovací povzbuzovací návštěvu realizoval jen jednu.
Karneval v Benátkách 2014
Večerní snímek s mými oblíbenými bokehovými světýlky
Nikon D4 + Nikkor 85/1.8 AF, čas 1/320 s, clona 1.8, ISO 800
Chvála dobrému vybavení
Večer jsem v autobusu patřil k těm sušším šťastlivcům. Nová bunda udržela vodu skutečně dobře a mikina pod ní nebyla ani vlhká (pokud tedy potřebujete něco do deště, bundu Hannah Motion můžu na základě tohoto výletu jen doporučit), takže jsem rezervní triko mohl zapůjčit mezi mokřejší spolucestující.
Oblékl jsem druhé rezervní ponožky a cestu zpátky stejně jako cestu tam skoro celou prospal.

Pár slov (skoro) na závěr
Když jsem se vrátil domů, seděl jsem u počítače, stahoval fotky a přemýšlel, jestli se mi to celé jen nezdálo. Dvoje mokré ponožky na prádelní šňůře na balkóně, mokré boty u topení a kupa fotek na kartě mne ovšem vrátily do reality.
Oproti loňské barevné šmouze zbude v hlavě letos šmouha mokrá :)

Pro příští rok potom plánuji udělat v průběhu benátského karnevalu vlastní workshop pro fotografy. Měl jsem tu myšlenku v hlavě už letos, ale začal jsem vše plánovat trochu pozdě a nestihl ji nakonec realizovat. Takže se budu těšit, že příští rok v Benátkách s některými z vás „vychytáme” alespoň o malinko lepší počasí a opět přivezeme super fotky!

Kam dál?
- už jste četli nejnovější zápisky v mém fotografickém BLOGu?
- sledujete můj fotografický Facebookový profil?
- možná si rádi prohlédnete nejnovější fotografie
- úplně dole na této stránce najdete snímky z galerie, které s tímto článkem souvisí
Karneval v Benátkách 2014
Jeden z detailů, na které jsem se v deštivém odpoledni snažil více soustředit. O náhodu se určitě nejedná, majitel prostě nechtěl obyčejný uniformní zvonek.
Nikon D4 + Nikkor 24-70/2.8 G ED, čas 1/40 s, clona 2.8, ISO 1600
Na některých snímcích to vypadá, jako kdyby Benátky byly liduprázdné. Tenhle je focený po osmé hodině ranní a to už kolem byly davy lidí, takže je víceméně štěstí, že i bez retušování není na fotce krom masky jiný člověk
Nikon D4 + Nikkor 85/1.8 AF, čas 1/1600 s, clona 1.8, ISO 800

Warning: mysql_fetch_array(): 14 is not a valid MySQL result resource in /mnt/data/accounts/a/abulafia/data/www/vojtaherout.com/clanek.php on line 134
Fotografie související s článkem
nahled - fotografie

Warning: mysql_fetch_array(): 19 is not a valid MySQL result resource in /mnt/data/accounts/a/abulafia/data/www/vojtaherout.com/clanek.php on line 182